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VACIRCA Silvia

silvia.vacirca@gmail.com

BIOGRAFIA

Historian working on fashion and film, teaches at Sapienza University of Rome, RUFA Rome University of Fine Arts, and Guglielmo Marconi University. She holds a PhD in Film Studies from Alma Mater Studiorum University of Bologna and in History of Europe from Sapienza University of Rome. In 2013 she won the Limina Award for the translation, from English to Italian, of Kristin Thompson's "Storytelling in Film and Television" (Harvard UP, 2003).

PUBBLICAZIONI

MONOGRAFIE

  1. Fashioning Submission. Documenting Fashion, Taste and Identity in WWII Italy Through Bellezza Magazine, Mimesis International, Milano 2023

 

SAGGI 

  1. (2023) Barbara Stanwick’s Grey Hair, ZoneModa Journal, 13, n. 2, pp. 91-106
  2. (2023) “Impossible to reproduce”: alla scoperta di Luciana Aloisi De Reutern, designer di bijoux, Cordera, P., Faggella, C., (a cura di), L’Italia al lavoro: un lifestyle da esportazione, Bononia UP, Bologna, pp. 177-184
  3. (2022) Indumenti e accessori, Quaderni del CSCI. Rivista annuale del cinema italiano, n. 18, pp. 197-199
  4. (2022) “Ho studiato tutta l’estate il mio io”. Bringing fashion home all’epoca del Covid-19: Alice Pagani icona di moda, Il cinema e le altre arti, n. 21, pp. 103-121
  5. (2022) Live Fast, Die Young. Did Rebel Without a Cause Invent ‘Streetwear’? Culture, Fashion and Society’s Notebook, 2022, pp. 143-67
  6. (2021) The Celebrity as Designer of His/Her Own Brand, in Welters, L., Lillethun, A., (a cura di), The Fashion Reader, Bloomsbury, Londra 2021, pp. 344-47
  7. (2018) The Tortora Case: Assuming the Celebrity’s Guilt, Mediascapes Journal, n. 11, pp. 20-8
  8. (2017) (con Marta Martina) The Celebrity Factory: New Modes of Fashion Entrepreneurship, ZoneModa Journal, VII, pp. 37-53 (Introduction, The Celebrity as Designer of Her/His Own Brand, The Fashion Designer as Celebrity)
  9. (2017) Mangiare con gli occhi. La trasformazione del cibo in moda tra vecchi e nuovi media, in Motta, G., Food and Culture: History, Society, Communication, Edizioni Nuova Cultura, Roma 2017, pp. 161-64
  10. (2016) Dressing Checco Zalone: Popular Italian Cinema and The Rhetoric of National Character, Film, Fashion & Consumption, V, n. 1, pp. 45-54
  11. (2016) Monica Vitti: A Pop Diva, in Menarini, R., (a cura di), Culture, Fashion and Society’s Notebook, 2016, pp. 281-296
  12. (2016) Veneri moderne: il foulard nel cinema, in Audisio, A., Gallo, L. e Natta-Soleri, C., (a cura di), Foulard delle montagne, Catalogo della mostra del Museo Nazionale della Montagna di Torino, Priuli e Verlucca, Scarmagno 2016, pp. 65-68
  13. (2014) (con Andrea Minuz) 69 anneé érotique. La rivoluzione sessuale e il cinema italiano alla fine degli anni Sessanta, Il cinema e le altre arti, n. 5, pp. 108-118SAGGI 
  14. (2014) Attori e attrici nella commedia all’italiana: corpo, gesto, immagine della nazione, in Spagnoletti, G., Spera, A., (a cura di), Risate all’italiana. Il cinema di commedia dal secondo dopoguerra a oggi, UniversItalia, Roma 2014, pp. 109-34
  15. (2011) Hotel Overlook: la geografia immaginaria di Shining, in Minuz, A., (a cura di), L’invenzione del luogo. Spazi dell’immaginario cinematografico, ETS, Pisa 2011, pp. 57-72